اولین دوره

اولین دوره

اولین دوره المپیاد هندسه در ١٣ شهریور سال ۱۳۹۳ سال روز تولد ابوریحان بیرونی، با حمایت کمیته‌ی المپیاد ریاضی در دو شهر تهران و اصفهان به صورت همزمان برگزار گردید. دانشگاه صنعتی شریف در تهران  و خانه‌ی ریاضیات در اصفهان میزبان اولین دوره از این رویداد بودند. فرآیند تصحیح اوراق به صورت هماهنگ با بارم بندی یکسان انجام شد، اما برنامه‌های جانبی متفاوتی در دو شهر به اجرا درآمد. برنامه‌های جانبی در اصفهان به گونه ای طراحی شد که شرکت کنندگان از ١٢ ام تا ١۴ ام شهریور ماه مهمان خانه‌ی ریاضیات اصفهان بودند.

مسابقه به صورت انفرادی و کتبی در دو سطح مقدماتی (ویژه افراد ورودی به دوم دبیرستان و کوچکتر) و پیشرفته (ویژه افراد ورودی به سوم دبیرستان و بزرگتر) به صورت هم زمان برگزار شد. در المپیاد هندسه، مسابقه در هر سطح دارای ۵ سوال است و شرکت‌کنندگان در حدود۴ الی ۵ ساعت زمان برای حل سؤالات دارند. در برخی موارد ممکن است مسائل مطرح شده در سطوح مختلف آزمون با یکدیگر اشتراک داشته باشد. هم‌چنین مسائل حتی المقدور از مباحث مختلف هندسه مطرح شده‌اند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

برگزاری در تهران
مسابقه در تهران در روز پنجشنبه ١٣ شهریور ماه از حدود ساعت ٨ الی ٢٢ به طول انجامید. بدنه اصلی برگزارکنندگان را المپیادی های سابق، دانشجویان دانشگاه و معلمان تشکیل می دادند. هم‌چنین از ٢۵ نفر از معلمان هندسه و ریاضی دعوت به عمل آمد تا با حضور در دانشگاه صنعتی شریف به بحث و تبادل نظر درباره آموزش هندسه و مباحث هندسی بپردازند. پس از برگزاری مسابقه و صرف ناهار برنامه های جانبی شامل سخنرانی های علمی و ارائه بازی های فکری توسط انتشارات الگو که حامی مالی مسابقه در تهران بود برای شرکت کنندگان برگزار شد و فرآیند تصحیح از بعدازظهر همان روز به صورت موازی با اصفهان آغاز گردید و این فرآیند تا شب به طول انجامید. مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نیز پس از تکمیل تصحیح اوراق انجام گرفت.

برگزاری در اصفهان
در اصفهان برنامه در روز های ١٢ الی ١۴ شهریور ماه و به میزبانی خانه‌ی ریاضیات اصفهان برگزار شد. صبح روز چهارشنبه ١٢ شهریور ماه مراسم افتتاحیه و سپس برنامه های ریاضی آغاز شد. صبح روز پنجشنبه همزمان با تهران مسابقه برگزار شد و تصحیح هم همزمان با تهران بر روی اوراق صورت گرفت. نکته بارز در اصفهان برنامه های جانبی فراوان و متنوع خانه‌ی ریاضیات برای شرکت کنندگان بود، از جمله، کارگاه‌هایی با موضوعات مربوط به هندسه از قبیل کارگاه تبدیل اشکال هندسی، کارگاه جئوجبرا، کارگاه کاشی کاری پن روز، کارگاه ترسیم با خط کش و پرگار، هندسه بازار. برنامه های تفریحی و ورزشی نیز برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود. صبح روز جمعه نیز شرکت کنندگان در مسابقه‌ای جذاب به نام طرح و حل مسئله شرکت کردند و سپس مراسم اختتامیه المپیاد هندسه برگزار شد و به برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

برای تقدیر از شرکت‌کنندگان در هر یک از دو سطح مقدماتی و پیشرفته، سه خط‌کش طلا، سه خط‌کش نقره و سه خط‌کش برنز اهدا می شود و در صورت برابر بودن نمره ها، تعداد خط‌کش‌ها ممکن است افزایش پیدا کند.

سؤالات و نتایج آزمون را می‌توانید در فایل‌های ضمیمه مشاهده کنید.

 
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.